Wychowywanie

Co to znaczy: genialne dziecko?

Słuchanie Mozarta w ciąży, lekcje angielskiego od najwcześniejszych lat… coraz więcej rodziców chce, aby ich pociecha była nie tylko zdrowa, ale i genialna i wybitnie uzdolniona. Z racjonalnego punktu widzenia to oczywiście stawianie dzieci ( i samych siebie! ) pod presją, ale jednak czasy się zmieniają. Dzisiaj fakt, że dziecko zna alfabet to nic specjalnego. Ale że uczy się języków obcych? To już coś! Przedszkole to już nie zabawa, a starannie ułożony grafik zajęć dodatkowych.

Ale czy zastanawialiście się co tak właściwie znaczy „genialne dziecko”? No właśnie…

Czy to, że potrafi mówić wcześniej niż inne dzieci? A może to, że wie, jak napisać swoje imię, zanim inne dzieci nauczą się trzymać w dłoni ołówek? Czy może dlatego, że potrafi policzyć do 20 po angielsku i hiszpańsku?

Przede wszystkim chodzi o to, żeby miało to coś: tę ciekawość, intuicję, dojrzałość, która sprawia, że dziecko potrafi samo dać sobie radę.

„Każdy jest geniuszem. Ale jeśli oceniasz rybę przez pryzmat tego, czy potrafi się wspinać po drzewach, to sprawisz, że ta ryba będzie przez całe życie przekonana o swojej głupocie.” Albert Einstein.

Geniusz to słowo, które nasiąknęło stereotypami. Nie ma tak naprawdę żadnej definicji na to kto jest genialny, a kto nie. Nawet światowa organizacja Mensa, której członkami są ludzie o wyjątkowej inteligencji, nie szuka geniuszów. Raczej ludzi o wyjątkowych zdolnościach i kreatywności.

 

Na co powinniście zwrócić uwagę u swojego dziecka?

 1 rok życia:

Norma: wypowiadanie słów takich jak „mama”, „tata”

Sprytne dziecko: paplanie dziecka brzmi jak zdania, nawet jeśli słowa nie mają sensu

Wyjątkowe dziecko: wypowiada dwu-wyrazowe połączenia

 

2 rok życia:

Norma: mówi używając prostych zdań, takich jak: „moja mama”

Sprytne dziecko: wypowiada trzy – wyrazowe zdania

Wyjątkowe dziecko: tworzy cztero – wyrazowe zdania

 

3 rok życia:

Norma: rozpoznaje liczby, kolory i kształty, potrafi policzyć do trzech przedmiotów

Sprytne dziecko: liczy od jednego do dziesięciu przedmiotów, rozpoznaje większość liter

Wyjątkowe dziecko: rozumie podstawowe dodawanie, rozpoznaje wszystkie litery alfabetu

 

4 rok życia:

Norma: liczy do pięciu przedmiotów, zapisuje niektóre litery, buduje zdania złożone

Sprytne dziecko: Wypowiada wszystkie głoski, zapisuje wszystkie litery, rozumie podstawowe odejmowanie

Wyjątkowe dziecko: głoskuje 3-głoskowe wyrazu, rozwiązuje zadania z dodawania do dziesięciu

 

5 rok życia:

Norma: rozpoznaje podstawowe zapisane słowa, liczy do dziesięciu, zna wszystkie litery

Sprytne dziecko: czyta i literuje 3-literowe wyrazy, rozwiązuje zadania z dodawania i odejmowania do dziesięciu

Wyjątkowe dziecko: Czyta i literuje 4- literowe wyrazy, wykonuje dodawanie i odejmowanie zapisane poziomo i pionowo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powered by: Wordpress